zondag 17 februari 2013

Van Gogh in Brussel

Je vindt ze in alle steden, die figuranten die op straat een of andere al of niet historische figuur uitbeelden, uiteraard in de hoop dat de passanten even opkijken en een muntstuk in een blikje of bekertje achterlaten. Onlangs trof ik op de Brusselse Grasmarkt maar liefst twee imitaties van Van Gogh aan: de ene stond stokstijf met uitgestoken arm op een sokkel, de andere zat en regelde de financiën, dat wil zeggen dat hij iedereen die bleef staan duidelijk maakte dat hij een geldstuk verwachtte. En het is pas achteraf dat ik me afvraag of de staande Van Gogh nu wel een figurant was dan wel een beeld. Ik heb hem in elk geval in al de tijd dat ik er bleef staan geen krimp zien geven en het moet toch niet eenvoudig zijn om onbeweeglijk met een uitgestoken arm op klompen op een sokkel te staan...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten